سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ پرورش غاز

آموزش اصول پرورش غاز، گوشتی کردن غاز، شناخت انواع بیماری های غاز، مقابله با بیماری ها، تغذیه غاز، محیط زندگی غاز همگی در این وبلاگ آموزش داده می شود.

نکات مهم در جوجه کشی از غاز

    نظر

نکات مهم در جوجه کشی از غاز


تخم غاز همانند تخم نطفه دار سایر پرنده ها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و یا خود پرنده غاز قابل جوجه کشی میباشد، به منظور تبدیل نمودن تخم غاز به جوجه باید از وجود نطفه درون آن اطمینان یافت، یکی از راه های اطمینان یافتن از وجود نطفه در تخم غاز، اطمینان از وجود غاز نر در بین غاز های ماده است چرا که لازمه نطفه دار بودن تخم ها جفت گیری غازهای نر با ماده بوده و نطفه دار بودن تخم ها نهایت کار است.

طول دوره جوجه کشی تخم غاز بسته به نژادی که دارد بین 35 تا 38 روز متفاوت خواهد بود و با استفاده از خود پرنده مادر و یا دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار می‌توان از تخم تا جوجه کشی کرد.

توجه کنید که برخی از دستگاه های موجود در بازار دارای قابلیت انتخاب پرنده هستند یعنی کافی است پرنده مورد نظر خود یعنی غاز را انتخاب کنید و ادامه کار را به دستگاه بسپارید. اما بازم در خرید دستگاه جوجه کشی خود دقت کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر باشد و از قطعات با کیفیت و با اصالتی برخوردار باشد.

وقتی که عملیات جوجه کشی را شروع کردید پس از گذشت یک هفته باید تخم ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید، بدین ترتیب که دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد را به 32 درجه سانتیگراد برسانید و با استفاده از یک رطوبت ساز، رطوبت محیط را افزایش دهید، سپس درب دستگاه را باز کرده و شانه های حاوی تخم را در اتاق قرار دهید، چراغهای اتاق را خاموش کنید و با استفاده از یک چراغ قوه یا نطفه سنج تک تک مرغ ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید، اگر در داخل تخم موجود متحرک و رگ‌های خونی را مشاهده کردید، بدانید که جوجه در داخل تخم در حال رشد است و آن را دوباره داخل دستگاه باید منتقل کنید، اما اگر صرفاً با یک سیاهی بی‌جان و غیرمتحرک روبرو شدید هیچ گونه رگ خونی در دیواره تخم مشاهده نشد، باید آن را دور بیندازید چرا که تخم بدون نطفه بوده و در صورتی که در داخل دستگاه قرار گیرد سایر تخم های نطفه دار را نیز از بین خواهد برد. 

 

پس از سنجی باید تخم ها را آب پاشی کنید و دوباره به دستگاه منتقل کنید، آب پاشی تخم ها را باید به فاصله هر هفته انجام دهید و تا زمانی که تخم ها را به قسمت هچر منتقل می کنید، این کار باید به فاصله هر هفته انجام شود، یک روز خاص از هر هفته را برای این کار در نظر بگیرید.